Implantaten…… yeah or neah?

Oligodontie werd mij verteld op mijn ….  23ste ?! Erfelijk.   Okay , pfff en nu? Zuinig zijn op je tanden.         En nu…. 20 jaar later zijn de tandjes op, de bruggen en kronen begeven het en de tandjes ( die er nog zitten !) zijn op.

Oligodontie is het congenitaal ontbreken van meerdere tanden.
In de literatuur is er geen duidelijk verschil tussen de term hypodontie en oligodontie. Dikwijls wordt uitgegaan van de classificatie hypodontie als er minder dan zes blijvende gebitselementen, exclusief de derde molaren, ontbreken. Oligodontie is dan het congenitaal ontbreken van zes of meer blijvende gebitselementen, exclusief de derde molaren. Een extreme en gelukkig zeer zeldzame vorm van oligodontie is anodontie. Hiervan is sprake wanneer er geen enkele definitieve tand is aangelegd.
Oligodontie komt voor bij 8,4 op de 10.000 mensen.

Oligodontie is een multifactoriele afwijking. Mutaties in de homeobox-genen PAX9, MSX1 en AXIN2 worden in verband gebracht met het afwezig zijn van een of meerdere elementen.

Er zijn meerdere vormen van Oligodontie maar in mijn geval heb ik nooit mijn kiezen gewisseld, dus al die tijd melkkiezen gehad.

Na 2 jaar “proberen te redden wat er te redden viel”, is er geen redden meer aan en zei mijn tandarts van bijzondere tandheelkunde vrolijk…

“dat wordt een klappertje!”

Wraaaaagghhh ! al huilend reed ik naar huis. Nee, dit wil ik niet en door een second opinion zijn we bij de implantoloog gekomen. Afspraak na afspraak, aanvraag na aanvraag en een na een andere verzekering te hebben genomen, kwam  in januari 2013 de “goedkeuring”binnen. Zilveren kruis Achmea ( net 3 weken overgestapt) ging de behandeling vergoeden……  Terwijl dezelfde aanvraag al een paar keer was gedaan bij CZ en afgewezen dus.

Oh wat was ik blij! niet wetende wat mij nog allemaal te wachten stond…… Een reeks van foto’s, onderzoeken, malletjes, nog een paar foto’s en uiteindelijk de datum van de operatie 1 juli. God oh god, wat was ik zenuwachtig!! Wat ging er gebeuren…

  • 2 kiezen trekken ( dat waren de laatste  😦 )
  • bot- transplantatie uit de schedel ( achterhoofd) of uit de kaak, is uiteindelijk de laatste geworden.
  • het plaatsen van 4 implantaten in de bovenkaak en 2 in de onderkaak.

Ik zou 4 maanden de kaken niet mogen belasten ( tot eind november) en eruit zien als een hamster na de operatie , bont en blauw zou ik worden.
Maakt niet uit als het resultaat er maar is.

Lijdensweg, dit doe je niet even, vreselijk is het ! Pijn, Pijn.

Dus ik was op het ergste voorbereid.. met lood in de schoenen naar het UMC, gelukkig was de eerste uitgevallen dus ik kon gelijk door……..

Operatie gelukt, volgende dag naar huis met pijnstillers. Gelukkig geen ontstekingen gehad, goed gespoeld, alle adviezen nageleefd. De 4 maanden doorgekomen, eten ging prima ( alles went 😉 ) en toen weer de volgende reeks met afspraken. tanden verlengen ( voor een andere kaakstand, want je kaak zakt in elkaar zonder tanden), malletje zus en weer een ander malletje zo.. een heel gepuzzel hoor.

foto(16)

 

Uiteindelijk in november een tijdelijk nieuw gebit gekregen voor de bovenkant. Je voelt je echt diep, diep ongelukkig zonder tanden, neem dat maar van mij aan. Dus met de kerst zat ik met een smile aan het kerstdiner!

Zo grappig niemand die het opvalt! Als ik dan uiteindelijk zeg:

Zie je niks aan mij? Valt je niks op?

Is de meest gemaakte opmerking..

Huh , het is zo natuurlijk?!     foto(17)

Nou ja , mooi toch dat is wat ik wilde, toen de tandarts tegen me zei, dat ze mijn voortanden ook wat mooier wilde maken, heb ik daar vriendelijk voor bedankt! Zelf vind ik dat mijn hele identiteit daardoor zou veranderen. En nu .. als iedereen tegen me zegt dat het niet opvalt, heb ik voor mijn gevoel gelijk gehad. Nou ja , het feit dat niemand het eigenlijk ziet en dat ik iedereen erop moet attenderen.

Half januari en over een paar dagen heb ik een afspraak met de tandarts, alleen nu zit mijn kaak op slot. Grrrrr…. kink in de kabel! Kaakchirurg tussendoor en hij heeft de kaak geprobeerd uit of in de kom te zetten/ krijgen. Zonder verdoving, geen pretje! Niet gelukt en even 120,- lichter. Onvoorstelbaar , daar kan ik dan weer zo boos om worden…… Als je de behandelkamer uitkomt ..DAN … vertellen ze je dat ze niet zijn aangesloten bij die verzekerings maatschappij. Nooit vooraf! Tegenwoordig hou ik daar ook mijn mond niet meer over, vroeger zei ik nooit wat, maar nu !! Ga ik helemaal los! 😉 Maar wat stress dus al niet met een mens kan doen he? gewoon je kaak op slot!

Naar de kaakfysiotherapeut! ( nooit eerder van gehoord)Inmiddels wel weer een afspraak gehad bij het UMC en gelukkig konden de mallen toch gemaakt worden, knap terwijl mijn mond maar 1,5 cm open kan. Nu oefenen met mijn kaak en maar hopen dat het wat beter gaat, maar geen garanties. Kan ook gewoon zo blijven. Inmiddels alweer 2 afspraken gehad bij de kaakfysio, OMG wat doet dat pijn!  aaarrggghhhh! Na 4 keer schijnt het minder te worden…. laten we dat maar hopen. En inderdaad nu inmiddels de 6e keer gehad en ik kon waarachtig zeggen dat het minder pijn deed, wel is inmiddels bekent dat het wel een jaar kan duren ( dat mond weer normaal open kan) misschien wel helemaal niet meer en dan zou een  operatie mogelijk zijn ( nou laat maar even zitten …!!)

foto(12) foto(13) foto(14) foto(15)

De implantaten zitten er onder in….. wow! wat ben ik hier blij mee. Het voelt ook goed. Bijna net of het je eigen tanden zijn. Nou boven nog, heb natuurlijk de prothese dus echt haast heeft het niet en trouwens het zou makkelijk zijn als ik mijn mond kon opendoen 😉

9 april is het vandaag en de implantaten onder voelen als “eigen”, fantastisch ! Boven heb ik dus nog een prothese en die begint me aardig te vervelen, maar dat komt natuurlijk omdat het eind in zicht is. Inmiddels enkele millimeters erbij gewonnen maar de kaak kan nog steeds niet helemaal open, Over 2 weken een telefonische afspraak met de tandarts om te bespreken hoe het gaat en dan wil ik ‘m, “IK WIL ‘M, IK WIL ‘M.

Ik ga jullie op de hoogte houden van het resultaat en heb je vragen…. ik zou zeggen stel ze….. nog een paar weekjes, eindelijk.

Groet Pascale ♥

Dit bericht werd geplaatst in gezondheid en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Implantaten…… yeah or neah?

  1. Anoniem zegt:

    erg

  2. Anoniem zegt:

    mooi

  3. Patrick Kok zegt:

    Dapper van je.
    Vergoede zilveren kruis alles? heb geen enkele “volwassen” kies en krijg steeds meer problemen met de oudjes en irriteer me steeds meer aan het feit dat de tong niet normaal tussen de onderkaak past.

Plaats een reactie